Bra alternativ för tidrapportering

Att hålla reda på tiden är något som människan gjort sedan tidernas begynnelse. Kanske inte lika fanatiskt som folk gör idag, men på ett eller annat sätt har de alltid haft ett sätt att mäta tiden på. Fortfarande är det många folkslag som använder solen som sin klocka. Men de flesta har olika former av tidtagning som är mer eller mindre perfekta.

Idag kan du veta exakt vilken tid det är. Bara vetenskapsmän eller liknande yrkesgrupper har behov av att känna till nanosekunder och andra små detaljer. För de flesta räcker det med timmar och minuter, ibland även sekunder. Därför är de flesta moderna klockor utformade för att visa dig dessa tre enheter. Hur de ser ut är en smaksak. Klockor är en viktig del av inredningen, och inte bara för att veta när du ska gå till jobbet. Men ibland så behöver du mer än bara en snygg klocka. 

Hur mycket har du jobbat?

På flera arbetsplatser är det vanligt med tidrapportering. Eller i alla fall någon form av kontroll, för att veta hur mycket du har jobbat. Ibland kan det vara en stämpelklocka, medan andra rapporterar på appar i mobilen. Vad som är bäst för ett visst företag beror på flera olika faktorer. Som hur många anställda de har och vilken form av arbete det handlar om. Allt du behöver hos https://www.timetjek.com/

Vissa yrkesgrupper är inte på kontoret hela dagen. De är ute på fältet, så att säga, med klienter runt hela stan. Hemtjänst är ett bra exempel, men även ett stort antal hantverkare är jämt på språng. Vad många verkligen behöver är ett bra system som kan kopplas samman med allt som sker under dagens lopp. Om du kan koppla arbetsorder till tidrapporteringen, till exempel, så kan du spara mycket tid. Lönehanteringen vill också gärna vara med på ett hörn. Allt fler väljer https://www.timetjek.com/tidrapportering/

Vem orkar sköta allting själv?

Vissa arbetsuppgifter är mer eller mindre de samma, oavsett storleken på ditt företag. Alla utgifter måste bokföras, med ett läsligt underlag. Det samma gäller för intäkterna, de ska också registreras. Scheman ska läggas och löner betalas ut. För att allt ska fungera smidigt så är det många som anlitar professionella firmor för att sköta vissa saker, istället för att göra allting själv. Svenska Dagbladets artikel beskriver hur du kan outsourca din personalhantering. 

En fördel med att outsourca är att du kan få bra kvalitet för rimliga priser. Om du skulle anställa folk för varje uppgift, och med den expertis som behövs, så skulle det bli ganska dyrt. Istället betalar du en viss summa varje månad och firman tar hand om precis allt. Tidrapportering, lönehantering och liknande uppgifter som tar tid och resurser i anspråk. Eftersom de bara jobbar med dessa saker så är de experter, och har även de program som behövs för att klara av en stor arbetsbörda. 

Hur du gör rapporteringen enklare

Inom vissa yrkesgrupper så måste du registrera vem som är på jobbet. Byggen och restauranger är sådana branscher. Om du inte gör det kan du få riktigt höga böter om staten väljer att göra en kontroll. Därför kan det löna sig att skapa rutiner som gör det enklare att rapportera. Det är till nytta för både dig och de anställda. Du som företagare har mer kontroll och dina medarbetare slipper krångliga moment som tar tid från deras egentliga uppgifter. 

Det som ligger närmast till hands är elektroniska hjälpmedel. Större satsning på digital tidrapportering. Du kan göra mer på mindre tid. Med andra ord gör det verksamheten mer effektiv, vilket är grunden till framgång. Helt klart så är det inte bara fråga om siffror. Alla vet att den verkliga nyckeln till att ett företag lyckas är dess medarbetare. Du måste därför se till att de har det bra, att arbetsdagen fungerar för dem. Det gäller att ha system som de kan använda på ett enkelt sätt, så att du inte krånglar till det hela för dina allra viktigaste tillgångar. 

En balanserad syn på jobbet

Du kan lösa situationen med personalhantering på flera olika sätt. Det går alldeles utmärkt att ha en stor bok där du för in när någon kommer till jobbet och när de går hem. Du kan också installera appar i medarbetarnas telefoner, så att de kan rapportera sin tid direkt. I en del kommuner så har hemtjänsten satt upp koder på klienternas dörrar. När en arbetare kommer dit måste de skanna in sitt nummer som bevis på att de varit där. Det samma när de går ut. Allt för att kunna kontrollera att de verkligen gör det de ska. 

Ibland kan det kännas lite som ett storebrorsyndrom. Måste verkligen ledningen veta allt som sker i verksamheten? Blir nästa steg att operera in något i kroppen? Men så illa är det ju faktiskt inte. Egentligen så borde det vara en självklarhet att rapportera din tid. Det är ju trots allt företaget som står för lönerna. De har ingen skyldighet att betala ut mer än du förtjänar. Om du inte är nöjd med lönen så kan du förhandla dig fram till ett bättre avtal. 

Det är klart att det inte är så lätt som det låter. Alla är intresserade av sig själva, och det är helt naturligt. Men att jobba är ett avtal, du ger något och får andra saker tillbaka. Sedan finns det företag som samarbetar med sina anställda för att lura staten. Det är en av anledningarna till att det är obligatorisk registrering inom vissa yrkesgrupper. Regeringen vill hindra svartjobbare från att lyckas, så att konkurrensen blir jämn och likvärdig. 

Vad finns det för alternativ?

Med ett växande företag så kommer det större ansvar. Personalhanteringen är viktig, både för dig själv och de anställda. Så det bästa är att välja ett system som fungerar för alla. Dina medarbetare ska inte behöva använda allt för mycket tid och energi på schemaläggningar, tidrapportering och annat som är rena administrativa uppgifter. De har annat att göra, själva orsaken till att du anställde dem från början. 

Så för att underlätta för alla parter gäller det att ha ett bra system. Elektroniska lösningar är det allra senaste, och de blir bara bättre för varje år som går. Få personer väljer att hålla fast vid gamla metoder, det är en digital revolution som sveper över hela världen. Och de nya systemen är mycket bra. Vissa av dem kan koppla samman flera olika avdelningar inom verksamheten, så du slipper lägga in samma siffor mer än en gång. 

Välja ett bra system

Det är klart att det kostar. Men det är inte alls så mycket, speciellt när du jämför med vad du får ut av det. Ett litet företag kan nöja sig med ett allmänt system. Ett som är utformat för att passa flera olika sorters verksamheter, kanske spänner över flera olika branscher. De är enkla att använda, och ger dig större frihet att lägga ner tid på annat. Ju större ett företag är, desto mer avancerade program finns det. 

I slutändan så är det dina behov som avgör vilket system som är bäst för din verksamhet. Det är inte bara storleken på ditt företag, utan även hur verksamheten är upplagd, som du ska tänka på. Ibland kan du klara dig bra med ett enklare system medan det andra gånger är dags att göra en ordentlig investering.